Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Visual Pada Materi Kerucut dan Tabung Di Sekolah Dasar

  • Indra Murti Wulandari Pengembangan
  • Indri Anugraheni Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga

Abstract

Education is a conscious and planned effort to shape civilized humans. Education is very important for a nation so that National development can run well and optimally according to Pancasila and the 1945 Constitution. The National Education System in article 3 states that national education functions to develop capabilities and shape the character and civilization of a nation with dignity in educating the nation's life (Depdiknas, 2003). Thus, national education aims to develop the potential of students to become individuals who believe and believe in God Almighty, have a noble character, are healthy, knowledgeable, capable, creative, independent, and become democratic and responsible citizens (Kemendikbud, 2013). Efforts to improve students 'mathematical communication can be done by using comic media to find out students' understanding of using visual-based comic media or textbooks. By using visual learning media because the learning media is able to show learning material in the form of a display, its presentation is simple and has a simple nature in its presentation, one of which is comics. In data collection and data analysis, researchers used Research and Development (R&D) techniques using the ADDIE development model.

 

References

ADIWINATA, R. (2018). Pengembangan desain didaktis bahan ajar kerucut dan tabung untuk siswa SMP (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Apriyanti, F., & Margiati, K. Y. (2012). Pengaruh pemanfaatan media komik matematika terhadap hasil belajar kelas v sdn 24 pontianak tenggara. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa,1(1)

Hidayat, T. (2016, October). Pengembangan E-Comic Integratif Tematik Terpadu Di Kelas Iv Sekolah Dasar Sebagai Alternatif Bentuk Wirausaha Bagi Guru. In SEMINAR NASIONAL PGSD 2016.

Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84-96.

Jariah, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Materi Proses Pembekuan Darah Kelas XI MA Madani Pao-Pao Gowa. Jurusan Pendidikan Biologi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.

Kebudayaan, K. P. (2013). Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Laeli, A. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Materi Bangun Ruang Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika Siswa Smp Negeri 2 Mranggen Kabupaten Demak (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Mahmudi, A. (2006). Pengembangan kemampuan komunikasi matematika siswa melalui pembelajaran matematika. Yogyakarta: UNY.

Musdalifah, M. (2019). Pengembangan media komik digital pada pembelajaran matematika materi pengolahan data di kelas V MI Darussalam Curahmalang Jombang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Noor, T. (2018). rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 3(01).

Novianti, R. D. (2010). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Cerita Bab Pecahan pada Siswa Kelas V SDN Ngembung. Jurnal Unesa. Vol. 1 No. 1 halaman 1-17. Universitas Negeri Surabaya.

Pamungkas D, (2019) Pengembangan Media Komik Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Universitas Kristen Satya Wacana.

Prihanto, D. A., & Yunianta, T. N. H. (2018). Pengembangan Media Komik Matematikapada Materi Pecahan Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1).

Restian, Wisnu. (2017). Pengembangan Media Komik Matematika Pada Materi Perkalian Bilangan Bulat Bagi Siswa Kelas IV SD. Repository UKSW. Universitas Kristen Satya Wacana.

Saputro, A. D. (2016). Aplikasi Komik Sebagai Media Pembelajaran. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 5(1), 1-19

Sudjana, Nana. 2013. Tuntunan Penyusunan Karya TulisIlmiah. Bandung: Sinar Baru Algensindo Offset.

Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 171-185.

Saputro, H. B., & Soeharto, S. (2015). Pengembangan media komik berbasis pendidikan karakter pada pembelajaran tematik-integratif kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 61-72.

Toh, T.L. (2007). Use of Cartoon and Comics To Teach Algebra In Mathematics Classroom. Singapore: National Institute of Education, Nayong Technological University.

Wardana, A. (2018). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Untuk Mengapresiasi Cerita Anak Pada Peserta Didik Kelas III SD/MI (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Published
2021-04-13
How to Cite
Wulandari, I., & Anugraheni, I. (2021). Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Visual Pada Materi Kerucut dan Tabung Di Sekolah Dasar. JURNAL ILMIAH WAHANA PENDIDIKAN, 7(2), 269-277. https://doi.org/10.5281/zenodo.4683023